
...Τὸ εἰ δύνασαι πιστεῦσαι, πάντα δυνατὰ τῷ πιστεύοντι... Τοῦτο τὸ γένος ἐν οὐδενὶ δύναται ἐξελθεῖν εἰ μὴ ἐν προσευχῇ καὶ νηστείᾳ. Καὶ ἐκεῖθεν ἐξελθόντες παρεπορεύοντο διὰ τῆς Γαλιλαίας, καὶ οὐκ ἤθελεν ἵνα τις γνῷ· ἐδίδασκε γὰρ τοὺς μαθητὰς αὐτοῦ καὶ ἔλεγεν αὐτοῖς ὅτι ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου παραδίδοται εἰς χεῖρας ἀνθρώπων, καὶ ἀποκτενοῦσιν αὐτόν, καὶ ἀποκτανθεὶς τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ ἀναστήσεται.
Ἐκ τοῦ κατὰ Ἰωάννην α΄ 1 – 17
Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος, καὶ ὁ Λόγος ἦν πρὸς τὸν Θεόν, καὶ Θεὸς ἦν ὁ Λόγος. Οὗτος ἦν ἐν ἀρχῇ πρὸς τὸν Θεόν. πάντα δι' αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ χωρὶς αὐτοῦ ἐγένετο οὐδὲ ἕν ὃ γέγονεν. ἐν αὐτῷ ζωὴ ἦν, καὶ ἡ ζωὴ ἦν τὸ φῶς τῶν ἀνθρώπων. καὶ τὸ φῶς ἐν τῇ σκοτίᾳ φαίνει, καὶ ἡ σκοτία αὐτὸ οὐ κατέλαβεν. Ἐγένετο ἄνθρωπος ἀπεσταλμένος παρὰ Θεοῦ, ὄνομα αὐτῷ Ἰωάννης· οὗτος ἦλθεν εἰς μαρτυρίαν, ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός, ἵνα πάντες πιστεύσωσιν δι' αὐτοῦ. οὐκ ἦν ἐκεῖνος τὸ φῶς, ἀλλ' ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός. Ἦν τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν, ὃ φωτίζει πάντα ἄνθρωπον, ἐρχόμενον εἰς τὸν κόσμον. ἐν τῷ κόσμῳ ἦν, καὶ ὁ κόσμος δι' αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ ὁ κόσμος αὐτὸν οὐκ ἔγνω. εἰς τὰ ἴδια ἦλθεν, καὶ οἱ ἴδιοι αὐτὸν οὐ παρέλαβον. ὅσοι δὲ ἔλαβον αὐτόν, ἔδωκεν αὐτοῖς ἐξουσίαν τέκνα Θεοῦ γενέσθαι, τοῖς πιστεύουσιν εἰς τὸ ὄνομα αὐτοῦ, οἳ οὐκ ἐξ αἱμάτων, οὐδὲ ἐκ θελήματος σαρκὸς, οὐδὲ ἐκ θελήματος ἀνδρὸς, ἀλλ' ἐκ Θεοῦ ἐγεννήθησαν. Καὶ ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶ ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν, καὶ ἐθεασάμεθα τὴν δόξαν αὐτοῦ, δόξαν ὡς μονογενοῦς παρὰ πατρός, πλήρης χάριτος καὶ ἀληθείας. Ἰωάννης μαρτυρεῖ περὶ αὐτοῦ καὶ κέκραγεν λέγων· Οὗτος ἦν ὃν εἶπον, Ὁ ὀπίσω μου ἐρχόμενος ἔμπροσθέν μου γέγονεν, ὅτι πρῶτός μου ἦν. Καὶ ἐκ τοῦ πληρώματος αὐτοῦ ἡμεῖς πάντες ἐλάβομεν, καὶ χάριν ἀντὶ χάριτος· ὅτι ὁ νόμος διὰ Μωϋσέως ἐδόθη, ἡ χάρις καὶ ἡ ἀλήθεια διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐγένετο.
Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2011
Πως να χρησιμοποιώμεν τον χρόνον -- Αποσπάσματα από τους Λόγους του Μ. Βασιλείου εις την Εξαήμερον.
Αλλά καi τό νά σας κρατώ εδώ περισσότερον χρόνον δεν είναι ανωφελές. Διότι τί θα κάμη κανείς κατά το μέχρι τής εσπέρας διάστημα; Δέν σας βιάζουν οι εστιάτορες. Δέν σας περιμένουν τά συμπόσια. Δι αυτό, εάν συμφωνήτε, τήν σωματικήν νηστείαν ας την χρησιμοποιήσωμεν προς ευφροσύνην τών ψυχών. Πολλάκις υπηρέτησες εις την απόλαυσιν της σαρκός. Σήμερον παράμεινε εδώ, δια να υπηρετήσης την ψυχήν. «Κατατρύφησον του Κυρίου και δώσει σοι τα αιτήματα τής καρδίας σου», λέγει ο Προφήτης. Εάν είσαι φιλόπλουτος, έχεις πλούτον πνευματικόν. «Τά κρίματα Κυρίου τα αληθινά, τά δεδικαιωμένα επί το αυτό, τα επιθυμητά υπέρ χρυσίον και λίθον τίμιον πολύν», λέγει πάλιν ό Προφήτης. Εάν αγαπάς τας απολαύσεις και τας ηδονάς, έχεις τα λόγια του θεου, τα όποια δι' εκείνον που έχει άνεπτυγμένην την πνευ-ατικήν αίσθησιν είναι «γλυκύτερα υπέρ μέλι και κηρίον». Εάν σας αφήσω και διαλύσω την σύναξιν, άλλοι μεν θα τρέξουν εις τους κύβους (ζάρια). Αλλ' εκεί γίνονται όρκοι και φιλονεικίαι σφοδραί και στενοχωρίαι ένεκα της φιλοχρηματίας. Στέκεται εκεί κοντά ο δαίμων που εξάπτει την μανίαν με τά σημαδευμένα εκείνα κοκκαλάκια και μεταθετών τα αυτά χρήματα άλλοτε προς τον ένα και άλλοτε προς τόν άλλον εκ των παικτών, είς τουτον μέν διεγείρει την υπερηφάνειαν δια την νίκην, εις τον αλλον δε δημιουργεί λύπην διότι έχασε μετ' ολίγον παρουσιάζει τούτον μεν να καμαρώνη, τόν δέ άλλον κατεντροπιασμένον. Ποία ή ωφέλεια νά νηστεύη κανείς σωματικώς, ενώ η ψυχή του είναι γεμάτη από πλήθος κακών; Εκείνος πάλιν πού δέν ασχολείται εις τό παιγνίδι αυτό τών κύβων, αλλά παραμένει αργός και αναπαύεται, τί δέν λέγει από τα μάταια; τί δεν ακούει από τά άτοπα; Διότι ή αργία χωρίς φόβον θεού, γίνεται διδάσκαλος πονηρίας είς εκείνους πού δέν χρησιμοποιούν όπως πρέπει τόν καιρόν των. Ισως λοιπόν νά ευρετε και κάποιαν ωφέλειαν είς τά λεγόμενα αλλά αν δέν εύρετε, κερδίζετε τουλάχιστον τό ότι παραμένοντες εδώ δεν αμαρτάνετε. Ωστε όσον περισσότερον σας κρατώ εδώ, τόσον περισσότερον σας προφυλάττω από τα κακά.